söndag 8 oktober 2023

Höst på riktigt

 

 Efter några frostnätter så känns det att hösten är här. Kalla nätter varvat med soliga, blåsiga och råkalla dagar. Alla blommor är intagna och de sista tappra ska jag ta bort om en stund. De får återgå till mull. 

Jag har köpt en laddning tulpan/narcisslökar som måste ner, det ska jag också göra om en stund. Först ska jag göra klar den vitamindryck som jag och maken dricker varje vinter. Det är Ingefära,vatten, citron och honung. Ett snapsglas om dagen håller förkylningen borta - nästan garanterat. Sedan blir det en kopp förmiddagskaffe men sen är det dags att gå ut och jobba lite.

Har även köpt ljung till svärmors/svärfars grav men när vi var dit häromdagen så var blommorna som redan fanns där jättefina (rödbladig Alunrot + nån vit blomma) så det får vänta lite till. Vi ska även dit med granris och en ljuslykta men inte förrän till Allhelgona helgen.

Vi var till Stora Tuna och tände ljus i minneslunden för mamma och pappa. Träffade syster Margareta och tillsammans åkte vi ut till Murbo och MurboAnnas där vi åt lunch. En lagom utflykt en vanlig vardag.


 Älgjakten börjar i morgon men maken ska inte ut. Skönt säger både han och jag. Eftersom han har lite besvärligt med sin diabetes så känns det bra att han inte är ute i skogen.

 Älg och rödlistning | SLU Artdatabanken

  • "Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus." Sigfrid Siwertz 1882 - 1970. Svensk författare och poet.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar