söndag 28 maj 2023

Gammalt som gatan

 Det är Mors dag idag och nejdå det är inte jag som känner mig "gammal som gatan" men jag var ut i vårt 2-ports härbre den sk. "buda" när jag började titta på de rostiga beslagen som sitter på dörrarna. De liknar ju väldigt mycket gammalt järnhantverk från längesedan. Formen  som en fågel (fast huvudet hänger neråt) och med olika märken (bomärken?) inristade. De är så vackra och man kan ju undra varför de lade ner så mycket arbete för ett par gångjärnsbeslag. Kanske är det hantverksstolthet, vad vet jag. Fina är dom i alla fall.



En annan detalj är låsanordningen. Jag kan ju bara säga att nåt vanligt ASSA-lås är detta inte.

Jag känner mig så lycklig som får bo i Hansgården och med allt gammal fint runt omkring mig. Man blir liksom lite ödmjuk när man tänker på alla som bott här före oss. Det har ju i alla fall bott folk här på gården i över 400 år.

  • "Det är den som går vilse som finner de nya vägarna." Niels Kjaer 1870 - 1924. Norsk diktare
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar