onsdag 4 maj 2022

Hastighetsbegränsning eller inte..

 I dagarna diskuteras det om att vissa vägar där hastigheten tidigare nedsattes till 80 km/tim, ska nu ändras tillbaka till 90 km/tim. Det kan jämföras med vad som hände den 4 maj 1908 "där hastigheten för automobiler i Stockholm ökades till 25 km/tim. Den hade tidigare varit 15 km i dagsljus och 10 km på natten. Beslutet fattades i stadsfullmäktige med 71 röster mot 18 och under debatten förklarade greve Taube att han ansåg det vara en småsak om man ville bli överkörd med en fart av 15 eller 25 km, eftersom risken i båda fallen var densamma. I november samma år fick en fartdåre som på Strandvägen skramlat iväg i 50 km i timmen, plikta 15 kronor för ovarsam framfart och 10 kronor för hans baklykta varit otänd."

T-Ford – Wikipedia

Kylan håller i sig här hemma och blåsten gör att det känns kallt även inomhus. Jag håller ändå på att vårstäda lite för jag vet ju att det kommer att bli varmare.

 Vår | SMHI

Jag och maken var och fick vår 4:de spruta i går och nu börjar jag känna av den lite. Ont i huvudet och allmänt trött. Tur man vet vad det beror på. Bara att sitta och vila lite.

 Vaccinationerna är igång i Uppvidinge - Uppvidinge kommun

 Jag har beställt en bok. "Det fallna imperiet" av Martin Kragh. Den handlar om Ryssland och väst under Vladimir Putin. Boken kom i går och det ska bli väldigt spännande att läsa den.

 

  •  "Att alltid vara en liten smula barn - det är att vara verkligt vuxen" Jevgenij A Jevtusjenko Rysk - sovjetisk författare och poet 1933 - 2017.

 Vi hörs!

 

 

 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar