måndag 16 maj 2022

Att komma till insikt

 Det kalla men vackra vädret håller i sig. Det är svårt att vara utomhus och jobba för om man håller sig i solen så blir det jättevarmt (i alla fall om det är på läsidan) men blir det skugga, ja då blir det riktigt kallt.

Jag var ute en dag och skulle rensa ogräs - ett riktigt grovarbete, men det slutade med att jag bestämde mig för att minska ner mina trädgårdsland till ett betydligt mindre antal än vad det finns idag. Jag orkar helt enkelt inte. Det får bli en vildvuxen trädgård (faktiskt riktigt "inne" just nu) där det som vill får komma upp och blomma. Lite måste man ju i alla fall engagera sig. Klippa rosor och ta bort en del vissnat men den stora hetsen med att ha ogräsfria land det får vara. Jag nöjer mig med några mindre mer lättarbetade planteringar som mina "pallkragar" och landet vid infarten där tallen stod. Det känns bra att äntligen kunna erkänna för sig själv att åldern tar ut sin rätt.

 





Jag har snart läst ut boken om Putin. "Det fallna imperiet" av  Martin Kragh. Väldigt intressant men samtidigt väldigt svårläst eftersom han använder så många svåra ord - ja, för mig i alla fall.

När man läser boken verkar det som om Putin gärna vill utöka Rysslands gränser. Inte bara med Ukraina utan även med andra stater som tidigare tillhörde Sovjetunionen men som nu är "självständiga". Som det verkar så har det - ända sedan Chrustjovs tid funnits 2 starka sidor där den konservativa sidan varit livrädd att den mer västvänliga sidan ska ta över. Intressant bok i alla fall och man kan lätt konstatera att Ryssland är ett otroligt komplicerat land - liksom tidigare Sovjetunionen var.


 

Inomhus fortsätter vårstädningen så sakta. Det är så härligt när man kan se ut genom de tidigare dammiga fönstren, se den skira grönskan som kom så snabbt efter regnen. 

  • "Stora män känner sig aldrig stora. Små män känner sig aldrig små." Kinesiskt ordspråk

 Vi hörs!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar