torsdag 22 oktober 2020

De sista förberedelserna inför våren

 I dag (eller i morgon) ska jag plantera de sista blomlökarna för den här säsongen. Det blir några Kejsarkronor och några låga tulpaner. Allt ska planteras vid infarten till Hansgården där tidigare den stora tallen stod.

Kejsarkronorna ska avskräcka rådjuren från att äta upp de övriga lökarna. (Hoppas jag iaf) och tulpanen ska bara vara ett vackert blickfång.

Orange Kejsarkrona, Fritillaria Imperialis Aurora, Kejsarkrona, vårlök -  Klostra.se

Royal Centennial Tulip - Flowers And Bulbs | Veseys

Inomhus är nu alla pelargoner ställda på vinterförvaring och nya blommor inköpta och lyser upp i fönstren. 

Testade en riktigt bra sak i går. En veterinär som enbart gör hembesök. Han besökte oss och undersökte vår Kurt samt gav honom en spruta mot kattpest och andra otäcka sjukdomar. Besöket gick väldigt smidigt och framför allt vi slapp åka iväg med en rädd katt. 

Det kom ju snö i förrgår och i går hade jag lovat ett par att skjutsa dem till Falu lasarett. Vi har inte fått på vinterdäcken på bilen ännu så jag var lite fundersam men det var bara blött på vägarna. Ingen snö låg kvar mer än i dikena så det var riktigt skönt. Väl i Falun passade jag på att besöka Plantagen medan jag väntade och inköpte bland annat en vacker liten krans av vitmossa, att lägga på graven i Siljansnäs. I Borlänge får man inte dekorera utan där tänder man ljus, så det får bli en resa dit inför Alla Helgons dag.

På söndag börjar vintertiden, den där onödiga grejen. Man fattar ju ändå att det är vinter och mörkt. Solen går upp 8.05 och ner 17.25. Ni er ju själva.

  • "Den ondska som strömmar ur din mun, lägger sig i ditt bröst". Spanskt ordspråk
Vi hörs!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar