måndag 19 oktober 2020

Den första snön...?

 Häromdagen invaderades Hansgårdens fågelmatplats av Bergfinkar tillsammans med Bofinkar. Det var ett väldigt uppskattat besök och jag och maken hade fullt upp med att beskåda de vackra fåglarna. Sonen som är duktig på fåglar trodde att de förmodligen befann sig på flytt söderut och bara mellanlandade här. Ja, man får väl tacka för det korta besöket i alla fall. Annars är det fullt upp med andra fåglar här. Till och med skatorna har lärt sig att sitta (om än korta stunder) på fågelbordet och äta.

 Bildresultat för bergfinkar flock

Våran Kurt har fullt upp med att sitta i fönstret och kolla men än så länge är det mest spännande att de rör på sig. Han tänker nog "leksaker" istället för "mat". Däremellan sover han så sött.

Havsörn har synts ovan åkrarna i byn. En fantastisk syn som kanske beror på att många lägger ut rens från älgjakten.

 Havsörn - Världsnaturfonden WWF

Maken har börjat på slöjden idag. Jag tror att han har saknat det. I alla fall gemenskapen med gubbarna och deras fikastunder. Det är viktigt med social gemenskap.

Själv pysslar jag med lite av varje. Häromdagen satte jag vitlök och planterade Amaryllislökar och idag bakar jag frukostbullar med riven squash. 


  Dagarna rinner i alla fall iväg snabbt och nu ska det visst bli snö också.Inte det man direkt går och längtar efter så här tidigt men ....det är ju inget vi kan rå på.

  • "En kvinna som klarar av att bortförklara ett missöde med bilen för sin man, är mogen för en diplomatisk karriär". Eddie Cantor  1892 - 1964. Amerikansskådespelare och sångare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar