måndag 4 februari 2019

Livet fortsätter - nästan som normalt

Jag har köpt en liten bordsfontän. Jag gillar ljudet av porlande vatten och det är rofyllt att bara sitta och titta. Mina Orkidéer gillar den också den tillför nämligen lite fukt runt omkring dom.

Livet i Hansgården går annars sin gilla gång med schemat; Frukost och elda i spisen, mata hönsen och plocka ägg, lite ledigt från gårdssysslorna men tvätt, brödbak och städning finns inomhus, mat och så lite vila, sen natta hönsen och hämta ved. Det går riktigt bra tycker jag. Dagarna flyter på riktigt bra.

I lördags tog jag lite ledigt och åkte och hälsade på familjen Hamed i Svärdsjö. Dom hade funderat länge - berättade dom - på vad de skulle bjuda på, och det slutade med att det blev en helt vegetarisk lunch.
Paprikor, små gurkor, vanlig potatis och små dolmar gjorda av mangoldblad, I allt detta hade de fyllt en röra av ris blandat med hackad persilja, dill och tomater samt kryddor. När allt var paketerat och klart så la de alltihop i en kastrull och hällde vatten på och kokade det i 1 tim. Resultatet ser ni här och det var riktigt gott. Det serverades kokta rödbetor och bröd till också.
Dottern Rittal var som ett jehu hon sprang runt och busade och när jag åkte hem på eftermiddagen då var hon riktigt trött.
  • "Vila är inte att vara sysslolös - att ibland ligga i gräset under träden en sommardag och lyssna på vattnets mumlande eller se molnen flyta förbi på himlen är verkligen inte att slösa med sin tid." Sir John Lubbock Sr.1744 - 1816. Baron, affärsman, bankman och parlamentariker
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar