torsdag 26 juli 2018

I väntans tider.

Greklandspelargon

I min förra blogg så skrev jag att Grekland inte haft någon skogsbrand i år. Det var då det. Nu är det desto värre. En katastrof som man knappt kan sätta ord på.
Jag pratade med min väninna i går och hon sa att man är i chock. En hel by i stort sett helt förstörd. Människor som dog i bilar på väg undan elden och människor som gömde sig inne i husen - i badkar i tron om att man skulle klara sig.
Byn var uppbyggd utan att det fanns en direkt stadsplan och många hus utan bygglov. Vägarna igenom byn fick man bygga efter det att husen redan byggts upp så det var trångt och krokigt.
Säga vad man vill om svensk byråkrati men i många fall så ska vi nog vara tacksamma att den finns.
De spekulationer som nu tagit fart, angående hur bränderna startat, känns lite otäcka. Det spekuleras i allt från turkar, islamister till kriminella. Jag hoppas verkligen att de skyldiga hittas så allt kan redas upp.

Häromdagen var hela Hansfamiljen (utom Edvin som jobbade) bjudna på utflykt av min syster. Vi var på Älgparken i Långshyttan och sedan så åt vi lunch på Kulinariet i Stora Skedvi - en restaurang (under uppbyggnad) i samma lokaler som man bakar Skedvibröd. Otroligt god mat och fin service. Ett extra plus för att man på nära håll kunde följa bakningen och för den fantastiska butik med närproducerat kött och andra produkter. Rekommenderas varmt!
Älgparken var också ett trevligt ställe. Vi fick en mycket bra "lektion" om de älgar som för närvarande finns där. Vi fick mata dom med banan och lövruskor och vi fick klappa de små älgkalvarna. Jättekul.
Älgtjuren Elvis. En riktig kelgris
Yavanna matar de tre små älgkalvarna
Annars går jag i väntans tider. Ja, inte bara jag utan säker fler med mig. Vi väntar på regn!
Bildresultat för regn
  • "Vissa människor känner regnet, andra blir bara blöta." okänd
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar