söndag 8 juli 2018

Livet på landet

Det är dåligt med skrivandet nu. Jag skyller på värmen. Det är konstigt det här med värme. När den väl kommer så är det ingen måtta på det och man söker skugga mest hela tiden.
Här ute i härbret brukar maken vila när det är som
varmast mitt på dagen.
Trots att man "gnäller" på värmen här hemma, så har vi tänkt åka till värmen i september. Till Rodhos. En ö i Grekland som vi aldrig besökt. Nu ska det bli av och vi åker från Dala Airport vilket ska bli spännande och skönt. Resvägen Almo - Arlanda tur och retur är väl inte den allra roligaste.

Friluftsgudstjänsterna har kommit i gång. Idag var det Gudstjänst i Olsnäs och jag var kyrkvärd. Vackert väder, bra med gudstjänstbesökare, kör som sjöng så vackert och Olsnäs by som bjöd på kaffe efteråt. Väldigt trevligt. Nästa vecka börjar Vägkyrkan ha öppet igen och jag ska vara där två dagar. I år endast två timmar varje gång.

Det växer i torkan. Inne i växthuset frodas tomater och gurka. Gurkan har emellertid upptäckts av mössen och dom tyckte den var så god så de har ätit av stjälken på 3 plantor - trots musskrämma och 2 fällor. Nu hänger krukorna en bit upp från marken och de har klarat sig i flera dagar.
I pallkragen med sallad, dill, ärtor och fänkål har vi haft besök av Rådjur. Det tyckte mest om ärtorna så de är avätna till hälften.

Halv 4 i morse vaknade jag av att skatorna lät ovanligt mycket. När jag gick upp och kollade så såg jag att en skata jagade en hare över gården. När haren kommit ut på vägen började skatan på att hoppa efter hallon. Ja, visst är det trevligt att bo på landet och man ska väl dela med sig av sitt "överflöd" sägs det.
  • " Gå inte till överdrift utan låt måttlighet vara din ledstjärna." Marcus Tullius Cicero 106 f. Kr - 43 f. Kr
 
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar