tisdag 17 juli 2018

Blå himmel

Vädret är ju som vi alla vet, en källa till samtal och just nu mer än vanligt. Just som jag sitter och skriver så kommer ett meddelande på telefonen att det härjar över 80 skogsbränder i Sverige - just nu! För en vecka sedan pratade jag med min väninna på Spetses i Grekland och hon berättade att de nästan inte haft nån brand i år vilket är väldigt ovanligt.

Almo by har fått bevattningsrestriktioner - allt för att klara vattnet i byns källa. Det var naturligtvis väntat och det är väl bättre att kunna dricka friskt vatten än att ha en grön gräsmatta.

Det är jobbigt att ta sig för med någonting och häromdagen åkte jag och maken till Gesundabergets topp och åt lunch.


När vi for hemåt körde vi in till Sollerö Jordgubbar och köpte hallon. De vi har i landet på Hansgården är väldigt små, torra och kärniga.
Hallon från Sollerön

Ja, det som i våras verkade bli en fantastisk, blommande sommar har visat sig bli precis tvärt om. Rosorna blommade i ett par dagar sen torkade de. Andra perenna växter torkar av även fast de växer i halvskugga. Det vatten som finns i tunnorna på gården räcker inte till mer än krukorna.
Honungsros
F.J. Groetendorst
Jag ska väl inte gnälla. Gräsmatta och prydnadsväxter är ju en världslig sak om man tänker på alla bönder som ska ha mat till sina djur. Dom är det synd om.

Vägkyrkan har öppnat och jag har varit värd 1 gång hittills. Nu på fredag är det dags igen och då ska jag nog tända ett ljus och tänka en extra tanke på de brandmän som är ute och försöker släcka alla bränder. De är hjältar!
  • "Det angår också dig när det brinner hos grannen." Horatius 65 f. Kr - 8 f. Kr. Romersk skald
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar