måndag 4 september 2017

Oj vad tiden går

Maken har hållit till nere vid ån vid Kôlugnen ett tag nu. Han håller på att rensa upp efter bävern som började bygga ett bo vid dammluckan. Det har varit ett slitgöra men nu börjar vattnet rinna bättre och det går till och med att justera dammluckan.
Häromdagen kom han hem efter att ha flyttat stora sjok med kvistar blandat med lera/dy. Han berättade då att vi har "nåt kuli" som gömmer sig nere i ån. Nämligen Bäcknejonöga. När jag ser på bilder på den så kan jag för mitt liv inte förstå hur man kan tänka sig att äta den, än mindre kalla den delikatess. Nu är det visserligen den lite större varianten - Flodnejonöga som tas upp och säljs och när jag sökte på Google så förstår jag att den ska serveras stekt eller rökt och att folk står i kö för att få köpa den vid fiskstånden. Det finns även en större variant av Nejonöga, nämligen Havsnejonöga. Tycke och smak ska man som bekant inte diskutera så då gör jag inte det.


Sorgenti del Pescara 21 (RaBoe).jpg
Bäcknejonöga eller linål

Jag har sagt det tidigare: "Oj vad tiden går!" Om några dagar är det 20 år sedan sonen Anders och hans Malin gifte sig i Siljansnäs kyrka. Man kan knappt tro det, men okey då, tittar man på deras barn så förstår man att det är sant.
  • "Det krävs två för att göra äktenskapet till en succé men en för att göra det till ett fiasko." Herbert Samuel 1870 - 1963. Brittisk politiker.
Vi hörs!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar