torsdag 11 augusti 2011

Höst i luften

I morse när vi vaknade så var det +4 grader ute och det luktade höst. Inte kul, men jag börjar redan på att tänka på vad som ska göras inför vintern. Land som ska grävas om, rabatter som ska ändras, hallon som ska gallras mm,mm.
I början av sommaren så hängde jag ut mina bladkaktusar - jul- och påskkaktusar, den ena (en påskkaktus) tyckte att ett sådant "sommarlov" det var toppen. Hur jag kan veta det? Kolla på bilden så förstår ni. Fantastisk blomning under syrenträdet.
En annan blomma som håller på att överträffa sig själv när det gäller blomning är Klockmalvan (Abutilon × hybridum). Köpte ett realisationsexemplar på Granngården i fjol och lyckades övervintra den i mitt blomrum. Jag ställde den framför huset i full sol så att alla skulle kunna se den men den blev bara konstigare och konstigare. Bladen gulnade och drog ihop sig och den tappade blommor. Då läste jag hur den lever i naturligt tillstånd och fick veta att den "härstammar från sydamerika där den växer på fuktiga områden" - ej i full sol! Trädet fick en ny plats att stå på, och se, inga gula blad och blommor "en masse".

Äpplen rasar ner från träden och vi får kratta nästan varje dag. Häromdagen var två av barnbarnen här och hälsade på. De fick hjälpa till att plocka fallfrukt och sen åkte de 4-hjuling med farfar till grisarna och matade dom. Jättekul tyckte de.

  • En knuten näve kan varken ge eller ta.

  • Vi hörs!

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar