fredag 17 juni 2011

Sommarlov

Skolavslutningen i Siljansnäs kyrka inleder barnens sommarlov. Ett välbehövligt sådant, och man får hoppas att det blir tid (och väder) för bad och mycket lek.
 Jag har låtit några av mina blommor få sommarlov. Bladkaktusarna hänger jag upp i syrenen. Lite lagom skyddade från mycket sol och mycket regn och där får de hänga till fram emot september/oktober då de åter får komma in i stugvärmen. De brukar tacka mig med utomordentlig blomning fram emot november/december
November- och julkaktus Schlumbergera truncata resp. S. x buckleyi, samt
Påskkaktus, Rhipsalidopsi gaertneri  på sommarlov


Härlig blomning av  Julkaktus (Schlumbergera buckleyi)

De flesta pelargoner får också flytta ut på sommarlov. Dom är lite känsligare för regnet så där får man passa men visst ser man att de lever upp och ger rikligt med blommor bara de fått acklimatisera sig några veckor.
Trädgårdsmästaren kan inte ta så långt sommarlov, Det får bli de dagar det regnar och då kan rabatterna "go bananas" och bli till lågväxande djungler - men vadå.......då ser man inte ogräset i alla fall :-)
Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Hoppas trädgårdsmästaren får ledigt någon solig dag också=) Jag har intagit ett väldigt relaxed förhållande till min trädgård och planerar att lägga igen en del rabatter o satsa på blommande buskar. Min man är så rädd att jag ska plantera för mycket han vill ha det öppet. Jag vill absolut inte ha någon parkanläggning heller Hi hi ingen risk!
    Trevlig helg i regnet!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. Vilken bra idé med kaktus!
    Oj, nu sitter alla inne och vi ska ha gäster från Tyskland..

    Trevlig helg!

    SvaraRadera