onsdag 8 juni 2011

Blomsterprakt

Åskmolnen har tornat upp sig i flera dagar nu. En riktig urladdning kom i tisdags (igår). Jag blev så glad att det inte kom störtskurar med regn utan att det kom sakta och fint. I och för sig så kunde det få ha kommit lite mer men man kan ju inte få allt heller.
Vi har en rosenbuske i trädgården som blommar så fint. Den som blommar är egentligen inte den riktiga för den kommer lite senare men den som blommar har tagit sig dit på egen hand och jag tycker att när den nu gjort sig sånt besvär, ja då får den vara kvar. Kul att ha EN buske som blommar med olika blommor vid TVÅ olika tillfällen. Vet ej vad den heter med den doftar ljuvligt.

Mina dagliga trädgårdsvändor har börjat bli riktigt lustfyllda. Utom när jag ser såna här kryp. Vackra kanske men fy vilket gissel.
Liljebagge
En vit tidig rosbuske är alldeles överfylld med blommor och en vanlig nyponros har också börjat blomma.
Rosa alba "Maxima"
Rosa rugosa "Nyponros"
Kirgislök - Allium

Rhododendron











Moses brinnande buske (Dictamnus albus)

vitblommande timjan
 Jag tycker om att se fjärilar, bin och humlor i trädgården. En del blommor är ju mer attraktiva än andra för dessa flitiga nektar-samlare. Allium är ju lättåtkomlig med sin höjd men också timjan är favoriter. Här till vänster syns en vitblommande mycket låg timjansort och en lila som år enormt rikblommande.


 



Lilablommande timjan och 
 Japansk Malört - Artemisia schmidtiana "Nana"


















Barnbarnet Noah som får saft och bulle på farmors fik

Vi ses!

1 kommentar:

  1. Så vackra, dina blommor! Rosenbusken som kom på egen hand, har jag också i vår trädgården. Vet inte namn heller nu..

    SvaraRadera