torsdag 9 juni 2011

Ogräs

Det finns olika sorters ogräs. Vackert ogräs som tex Kirskål, Skvallerkål eller kärs (Aegopodium podagraria) eller Toppklocka. Campanula glomerata. Den kallas även för byskvaller, för så fort man vänder ryggen till den så sprider den sig.Vackra att ha i blombuketter och att se på. Men att ha dessa växter i de trädgårdsland där du omsorsfullt planterat och planerat, det är inte trevligt alls och kräver långt och tålmodigt arbete för att få bort.
Kirskål
Toppklocka, Campanula glomerata
Toppklocka
Sen har vi ju Nate, Dyngmålla, Rävrumpa, Kvickrot och Maskros- bara för att nämna några arter.
För ett par år sedan besökte jag och maken Azorerna och gjorde då en utflykt, en s.k djungelvandring.
Jag hade redan under bussresan lagt märke till en underbart vacker blomma som växte på väldigt många ställen, ungefär som "våra" Lupiner,
Blomsterlupin (Lupinus polyphyllus)

men de som växte här de var gula. Under vår djungelvandring tog jag ett par exemplar för att försöka odla hemma i trädgården. Guiden berättade då att för väldigt många år sedan så hade en "högreståndsdam" sett den här blomman och - liksom jag - tagit ett par exemplar och planterat den hemma i sin trädgård på ön Sao Miguel i ögruppen Azorerna. Efter några år hade den spridit sig ohejdat och idag så utgör den ett hot mot den övriga växtligheten. Den har enorma rötter och fortsätter att sprida sig längs med vulkansidorna, i skogarna och in mot betesmarkerna. Guiden sa att han skulle komma ihåg mig när svenska tidningar skrev om den turist som var orsak till att detta ogräs nu höll på att invadera Skandinavien. För att lugna alla så kan jag härmed meddela att mina exemplar är döda. De överlevde inte och det kanske är tur det. Det är en avlägsen släkting till ingefära, men doften påminner mer om kaprifolens. Man kan få tag på den i Sverige också har jag sett på nätet men man rekommenderar att man odlar den i kruka. Den kommer ursprungligen från Himalaya. Vacker är den  i alla fall, det måste ni hålla med om.
Kanonviska,  Hedychium gardnerianum







Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Dina Toppklockor ser roliga ut! Jag tror att vi har de inte i vå trädgåden. Tur att de tropiska ogräss gick borta i Almo ;-)

    Min trädgården är i behov av lite jobb, men jag tar det lugnt eftersom jag sitter hemma med bronkit :-(
    För resten klarar vi oss veldigt bra.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera