måndag 13 december 2021

Lucia

                          Bildresultat för lucia

 Lucia är här och det är så vackert ute med snön som kommit, och man har en bild framför sig om en vitklädd flicka med ljus i håret.

År 1533 (kanske det fanns folk i Almo då och kanske det fanns folk i Hansgården - svindlande tanke) men i alla fall och jag läser;

Den 13 december 1533. Luciae natt, föddes, sedermera konung Erik XIV på Stockholms slott. "Som han kom af moderlifwet, gret han bitterligen och hade blod uti både sine händer, däröfwer han moder blef högt bedröfwad och af sorg och harm sade: "Jag befrucktar, at han blifwer en omild och blodgirig herre...."

Så berättar krönikan, men fastän man inte betvivlar att drottning Catharina Magnusdotter var lika vidskeplig som sin omgivning, så kan dock anekdoten anses vara tillrättalagd i efterhand. Beskrivningen passar nämligen utmärkt in på nästan vartenda barn i dess födelsestund.  

Bildresultat för Erik den 14. Storlek: 171 x 170. Källa: popularhistoria.se
Erik XIV

 I dag ska jag baka de sista julkakorna och plocka fram lite juldukar. Maken är på snickring i Siljansnäs så jag kan skrota lite som jag vill. De sociala aktiviteterna tar jullov, en efter en och nu har jag bara ett yogapass kvar och ett vattengympa pass. Så får vi se hur allt utvecklar sig till nästa år. Med pandemin och allt.

  • " Man kämpar inte ihjäl en skugga. Den dödar men med ett ljus." Sigfrid Siwertz 1882 - 1970. Svensk författare 
Vi hörs!

                                           

 

                      




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar