måndag 14 september 2020

Tankeskutt

 Hösten betyder lökplantering och städning i landen. Jag beställde lökar under sensommaren och härom dagen kom de med posten. Lite Våriris, Tulpaner m.m. 

Kommer ni ihåg att vi tog ner den stora tallen vid infarten, där framför stod en stor Rhododendron som vi också blev tvungen att flytta. Nu är det en tom yta som fram till härom dagen var full med ogräs.



 Jag och maken hjälptes åt att rensa, täcka med tidningar och så köra jord från hönsgården och fyllde upp. Där har jag planterat tulpaner, narcisser och scilla. En rödblommande rosbuske står nedanför stubben och så ska det fyllas på med med lökar och en del perenner. Jag hoppas det ska bli fint och ett fint välkomnande in på Hansgården. I vilket fall som helst så ser det fint ut inne i mitt huvud. Sen får vi se.

Bland dessa lökar som jag köpte så beställde jag två påsar med Anemoner. En otroligt vacker blomma. Jag tänkte inte på att den ska planteras på våren här uppe för att klara sig så de får vila inomhus i vinter och så får jag plantera dom i vår. När jag packade upp alla lökar så upptäckte jag att anemonerna heter Anemone coronaria! Jodå jag vet att namnet inte syftar på corona pandemin men....man ser många olika saker som har namnet corona i sig. Kanske för att det egentligen betyder krona. Hur som helst jag ska plantera dessa lökar i vår och de kommer att bli vackra och inte påminna oss ett dugg om nåt annat.

Anemone coronaria De Caen - 60 flower bulbs: Amazon.co.uk: Garden & Outdoors

Städning av landen var det också. I går låg jag på alla fyra hela dagen. Det största landet ut mot vägen hade växt igen. Nu är det fint igen och jag rör mig som en gammal tant (vilket jag iof är) men nog kostar det på. 


 

Så vill jag presentera Kurt. En ny medlem i familjen Hans dä. Han skall snart komma till oss och det ska bli både spännande och kul att bli "småbarnsföräldrar" igen.

"Gör det roliga först. Det tråkiga är mindre tråkigt när inget roligt väntar". Magnus von Platen 1920 - 2002. Svensk litteraturvetare och författare.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar