tisdag 8 september 2020

Fästingar och sniglar

 Så enkelt slipper du mördarsniglar i sommar – du behöver bara 1 sak

 I dag ska jag vara lite äcklig. Sniglar kan väl gå an men mördarsniglar är inte speciellt bra. Dottern har sett flera på vägen borta vid Siljansnäsresursens djurhagar, på vägen in mot Kaggänget. Makens  svåger i Tibble har under den här sommaren tagit död på över 2000 st. Inga djur som vi vill ha i vår fauna.

När jag jobbade i Montreaux, så fick jag gå ut i trädgården och hämta sniglar och koka och lägga in i olja med vitlök. Jag smakade aldrig men det ska visst vara en delikatess. Dessa sniglar var dock inte mördarsniglar utan Vinbergssnäckan.

Inte heller fästingar är så kul. Otäcka små varelser som kan sprida otäcka sjukdomar. Allan Wikström sköt en råbock och den var full med fästingar. Sonens katt är full av fästingar varje dag. Upp till 20 st/dag plockade de när det var som intensivast. Maken och jag tar sprutor mot TBE en av sjukdomarna som fästingen sprider. Nu ska vi ta den 4 sprutan nästa vår och sen är det 3 år till nästa.

 Fästingar gynnas av varmare klimat | Forskning & Framsteg

Dagarna börjar bli kyligare och solen står mycket lägre. Luften är frisk och klar och det är riktigt skönt. Det är också lite mysigt att få tända nån lampa inomhus på kvällen. Synd bara att de fina blommorna som varit så många och stora - ska vissna ner. Nåja de får återgå till naturen genom att hamna i komposten. Köksavfall som inte hönsen äter det får gå till mina Bokashi-hinkar. Lite pyssel men det ger mångfald tillbaka.


  • "Det är mycket underligt i naturen." . Ludvig Holberg 1684 - 1754 dansk-norsk författare och historiker.
Vi hörs!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar