onsdag 19 december 2018

Förberedelser

Amaryllisarna lika fina i vas som i kruka
Dagarna går fort nu. Jag har inget minne av att det gick så snabbt när jag jobbade. Kan det vara så att allting tar mycket längre tid att utföra? Ha,ha, visst är det så och att mycket kan vänta till imorgon.
Vi får i alla fall en vit jul här i Almo. Snön har vräkt ner ett par dagar och det är väldigt jullikt ute. Runt 5 minusgrader känns riktigt komfortabelt så än ska vi inte klaga. Ser man också till att på fredag så ligger solen som lägst under året, ja då finns det verkligen inget att klaga på. Nästa vecka går vi mot ljusare tider!!!!
Det är otroligt vackert
I går bakade jag och maken backubulla. Vi håller till på Väståker hos son och sonhustru. De har bakugn i källaren. Här i Hansgården togs den bort när man byggde toalett inomhus. Vissa saker får stå åt sidan för lite bekvämligheter. Förr fanns det ju en bakugn i nästan varje gård och sammanhållningen i byn gjorde att man kunde gå och baka när grannen bakat klart.
Ämnen
Färdig bulla
Bra hjälp av maken
Lite julsaker ska plockas fram. Det blir inte så mycket men det känns kul att pynta upp lite extra under den här mörka tiden.
I morgon kommer barnbarnen hit och bakar pepparkakor. Själv ska jag baka i eftermiddag. Degen är gjord och har fått stå och "mojja" till sig i ett par dagar.
Sen är jag beredd för den stora julefriden - tror jag.
Frost kan vara väldigt vackert
Vissa människor gör så noggranna förberedelser för regniga dagar att de inte njuter av solskenet idag." William Feather 1889 - 1991. Amerikansk publicist och författare
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar