fredag 9 november 2018

Sorgligt och trivsamt


Vädret är grått. En "passande" dag för en begravning om nu någon dag kan kännas passande. Makens kusin somnade hastigt in i sviterna av cancer. Denna fruktansvärda sjukdom som drabbar så många.

Grannen var in med trattkantareller häromdagen och igår gjorde jag en soppa på dom. Om jag nu får skryta, så blev den fantastiskt god. Grädde och konjak gjorde väl inte saken sämre.
Jag har inte varit så där väldigt förtjust i trattkantareller tidigare men jag får nog omprioritera min smak lite.
För ett par år sedan så var den här tiden före 1 advent en väldigt hektisk tid. Som ordförande i kyrkans syförening så höll jag i trådarna för den årliga auktionen. Många alster skulle färdigställas, och det skulle bakas. Både till försäljning och till fika. Vi var ju flera som hjälptes åt men det kändes i alla fall lite stressigt. Nu - sen ett par år tillbaka - så träffas vi ju bara och handarbetar och trivs tillsammans. De alster som blir färdiga lägger vi i ett skåp och sen får kyrkan eller någon av kyrkans grupper, använda sig av det till lotterier eller liknande. Det är väldigt skönt att inte ha någon press på sig.
Vi har ju också sedan några år "Oppsittu" här i byn. Det är ett antal käringar som träffas och pratar. 2 timmar varannan vecka. Den som vill får handarbeta men det är inget krav. Den sociala samvaron är det viktigaste.

  • "Alla människor är fångna i ett oundkomligt nätverk av gemenskap."
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar