lördag 2 juni 2018

Överraskningar

Begravningar är aldrig trevligt, och det var lika i går. Jag och maken var i kyrkan där det var begravning för en av våra bekanta. Lika "gammal" som maken vilket man idag tycker är lite för ungt. Hemma i Hansgården igen bänkade, både jag och maken, oss i skuggan. Det är ungefär vad man orkar med.
Framåt sena eftermiddagen började det att torna upp svarta moln och jag tänkte: "Äntligen regn".
Det kom 1mm. Nåja, det är som det är och jag har fyllt upp ett par tunnor med vatten så man kan vattna i krukorna i alla fall. Gräsmattan är för närvarande helt förtorkad - utom på vissa ställen där det växer hej vilt. Kan ärligt säga att den ser för jäklig ut på vissa ställen.
Jag har i flera år åkt till Tibble och skurat mattor. Där har dom en skurflotte som är perfekt. Den har funnits där i jättemånga år och när jag häromdagen åkt dit för att göra min årliga skurning, ja då var den uppdragen på land för underhåll.
Jag tog istället och åkte ner till Almo hamn och gick ut på badbryggan. Där gick det bra och eftersom det var tidigt på förmiddagen, så behövde jag inte inkräkta på några som badade. Jag var helt ensam och kunde njuta av tystnaden och skönheten.

Barnbarnen slutar snart skolan och det är ju väldigt efterlängtat. Jag förstår dom. Man kommer ju ihåg när man själv fick sommarlov, vilken härlig känsla.
 


Trädgården fortsätter att överraska med blomning av sådant som är normalt runt midsommar, och maken överraskar med att snickra ihop en pardörr till vår andra veranda.

  • "En överraskning är den största gåva livet kan ge oss." Boris L. Pasternak 1890 - 1960. Rysk författare.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar