tisdag 19 juni 2018

Sommarlov - för en del.


Nu har äntligen mina barnbarn fått sommarlov. Ja, den äldsta han har redan börjat sommarjobba. Han har också flyttat ut till sitt hus och han trivs jättebra.
Häromdagen var det stor sommarlovsfest hos sonen, där det bjöds på grillat och tårta. Väldigt trevlig tradition och på midsommaraftonen ska jag och maken på en annan trevlig tradition - nämligen hem till dottern där det bjuds på midsommarmat och trevlig samvaro.
Pensionärslivet är riktigt gemytligt emellanåt.
Svärfar måste ha ved att elda med om han ska kunna bo kvar i sitt hus i vinter, så jag och maken har kört några kubik hem till honom. Sen får vi väl se om han orkar bo kvar - han är 97 år - men det är väl bäst att vara garderad.

Häromdagen var jag till Svärdsjö till min fadderfamilj. De hade precis avslutat Ramadan och mannen i familjen - Ehab - var smal som ett streck. Det hade varit en tuff månad tyckte de. Först den otroliga hettan (de får inte ens dricka vatten under dagen) och sen att de i stort endast hade några timmar på natten när de kunde få i sig lite mat och vatten.
De bjöd på grillat lamm med ris och sallad och så olika sorters kakor. Jättegott som vanligt.

Vädret har varit- och är, småkyligt och blåsigt så det har blivit lite bakning, städning och tvättning i några dagar. Det måste ju göras det också. Ska väl ta och åka till Sollerön nån dag och köpa jordgubbar. Har lovat dottern att fixa en jordgubbstårta till midsommarafton.


  • "Efter regn gror gräs, efter vin gror struntprat." Okänd
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar