lördag 26 maj 2018

Fågelliv och busig trädgård


Det är varmt nu. Ett konstaterande som hållit i sig nästan ända sedan vi kom hem från Madeira för drygt 1 månad sedan. Det har exploderat i naturen och man är lite rådvill om det bara är maj månad eller om vi faktiskt är inne i slutet av juni.
Vi sover för öppet fönster - eller rättare sagt 1 öppet fönster i var ände av huset. Det hjälper föga mot värmen men  jag har vaknat kvart över 4 flera morgnar i rad av att det är trandans på åkrarna ner mot sågen, och de är inte tysta när de dansar kan jag berätta. 18 tranor har man räknat till. Jag vet inte om de äter sork eller vad de livnär sig på men livat har dom i alla fall.
Vid halv 5-tiden tycker vår tupp att det är dags att göra sig hörd och ungefär samtidigt vaknar också den svart-vita flugsnapparen som sitter i trädet utanför sovrumsfönstret och sjunger. Livet på landet är ju för underbart.

Trädgården är som vanligt ett kapitel för sig. Jag älskar ju blommor och allt det där men jag känner att jag inte orkar lika mycket som förut. Jag funderar på att låta några land få växa igen (mer än de gjort hittills) till nästa sommar. Jag tycker det är lite charmigt när vissa växter poppar upp där man minst av allt anar det. Lite busigt kan man säga och det tilltalar mig. Ordning och reda kan jag ha i krukor och pallkragar istället. Det är inte lika jobbigt att hålla snyggt i dom.
 

  • "Föremålet för vår kärlek må försvinna men kärleken består." Thomas Dylan 1914 - 1953. Engelsk dramatiker och lyriker.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar