onsdag 14 mars 2018

Soldyrkan

Bildresultat för soldyrkan
 
 
"Soldyrkan är en central del i främst hedniska och nyhedniska religioner där världsbilden byggs upp kring himlakropparna och deras banor. Himlakroppen solen ses inte sällan som den centrala gudomens inkarnation.
Solen dyrkas ofta som den manliga guden, ibland omnämnd som Fader Sol, som tillsammans med Moder Jord bildar en helhet. Inom exempelvis religionen wicca ställs den manliga Solguden mot Månen som representerar den kvinnliga Gudinnan. I den Nordiska mytologin är Sol dock inte manlig, utan en kvinnlig asynja." saxat från Wikipedia
 
 
Jag kan villigt erkänna att på våren då kommer lite av det hedniska fram hos mig. Jag blir så glad när solen skiner och man börjar faktiskt tro att det ska bli en vår trots allt.
 
I dag drack jag mitt förmiddagskaffe ute på den inbyggda verandan. 16 grader varmt. Allt granris som jag dekorerat med plockade jag bort och nu funderar jag som bäst på vad jag ska kunna ersätta det med. Trevliga funderingar.
 
Fortfarande lite juligt.
Den här får vi spara till nästa vinter...
och den här åkte också ner.
Nu får jag väl vänta på att snön smälter - åtminstone lite - innan jag fortsätter med mina ivriga förhoppningar om en snar vår. Jag och maken åker till Madeira om någon vecka och möter in våren där, så hoppas jag att den kommit hit på allvar när vi kommer hem.

  • "Hinder är de skrämmande saker du ser när du glömmer att titta på målet." Hannah Moore 1745 - 1833. Brittisk författarinna.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar