fredag 23 mars 2018

Öar

Jag har kommit på att de flesta semesterresor jag och maken åkt på - är till öar. Öar av olika storlek och karaktär men ändock  öar.
Jag har försökt att komma på varför det blivit så och en förklaring är väl att både jag och maken är väldigt förtjusta i Grekland och det landet består ju till stor del av öar.
Men vi har även besökt andra öar: Island, Azorerna och Madeira, som har helt olika karaktärer än de grekiska öarna. En förklaring till de tre ovan nämnda är naturligtvis naturen. Fascinerande natur - inte så olik varandra, förutom klimatet.
12 olika öar, en del besökta flera gånger. Många fina minnen av både moped- och bilutflykter, vandringar och besök på stränder. Resor är härligt, man får hoppas att man kan åka i många år ännu.

Tulpanträd på Madeira
Julros på Madeira

Heta källor Island
Heta källor Azorerna


 
Vattenfall Azorerna
Vattenfall Island
Kontinentalspricka Azorerna (det vita strecket på bergssidan)


Kontinentalklyfta Island
På dom grekiska öarna finns förutom de sköna stränderna, trevliga människorna och den goda maten - historien och gudasagorna. Mycket intressant. När jag och maken var och irrade runt med bil i Korinth i somras till exempel. Inte tänkte vi då på att Paulus besökte staden ca. 52 e.Kr. Det är spännande med historia.
  • "Från vilken sida vi än betraktar Europas historia, ser vi att det är en väv av galenskap, brott och olyckor." Oliver Goldsmith 1730 - 1774. Irländsk författare.
                                                                                           Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar