tisdag 6 februari 2018

Vinterpyssel

 

Februari månad inleddes med mer snö och kyla. Termometern kröp ner under minus 20 grader och både vedspis och kamin har använts flitigt. Tack och lov att vi har det i huset. Maken har till och med kunnat vara ute i sin snickarverkstad eftersom han har en kamin där som han kan elda i. Det gör dagarna mindre tråkiga för honom. Jag själv har bakat lite och pysslat med annat inomhus. En del pelargoner har fått komma in för att vakna till liv. Lite vatten med svag näringslösning, värme och ljus hoppas jag ska göra susen. Om någon vecka kan jag klippa ner dom och sen plantera om.
Det finns fortfarande en hel massa blommor kvar ute i blomrummet som ska in i huset. Få se när det blir.
Färdmedel i Almo. Bilden är från januari 2017.
Det är betydligt mer snö i år, men spark är ett
 perfekt sätt att ta sig fram med i byn.
Ni som läser min blogg läste kanske också min granne Göran Skarners svar angående frosseri. Bara några år efter den stora middagen på Stockholms slott med 125 maträtter och 28 konfektpyramider, så svalt en hel by ihjäl, här uppe i Siljansnäs.
Kontrasterna mellan hög och låg visade sig på det mest grymma sätt. Kontrasterna finns i dag också. Kanske inte med samma hemska utgång, men de finns.

  • "Mycket vill ha mer och helvetet blir aldrig fullt."  Svenskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar