söndag 18 februari 2018

Mer snö.

Jag kommer ihåg den tryckkokare som min mamma hade. En stor kastrull med nåt ovanpå locket, och när den var igång så pustade den och verkade allmänt livsfarlig. Tryckkokaren skulle hjälpa husmodern att slippa göra långkok som skulle ta flera timmar, men bli lika god ändå.
I dag behöver man inte en sån pysande och stånkande kokare utan idag använder man sig av en elektrisk s.k. slow-cooker. Jag har köpt mig en sådan  och jag måste säga att det jag har sett hittills är fantastiskt bra.
Kan verkligen rekommenderas.
Häromdagen lagade jag kyckling i den. 8 timmar på svag värme. Resultatet blev fantastiskt. Ingen spisplatta som behövde passas och ingen mat som brändes fast. För att testa den rejält så bjöd jag hem barn och barnbarn på lunch. Medan kycklingen tillagades kunde jag i lugn och ro göra potatisgratäng och sen fixa alla tillbehör. Maten fick högsta betyg av alla. Desserten också naturligtvis. Det är en klassiker. Chokladpudding gjord från ett recept från mitt första år i skolköket. Fantastiskt god. Det blir alldeles tyst runt bordet när man börjar äta den.
Pulled chicken med potatisgratäng och diverse
tillbehör
Godaste chokladpuddingen
I dag var den min tur att vara kyrkvärd igen. Eftersom det var Söndagsmässa, så hade jag på mig min Tuna dräkt. Det känns genast lite högtidligare än vanligt. Kyrkokören medverkade och det var som vanligt väldigt fint.
 
Ute vräker snön ner - återigen. Man kan ju nästan undra vart detta skall bära hän. Hur kommer vägarna att bli när det ska smälta bort? Slaskigt värre skulle jag tro.

  • "En granne i närheten är bättre än en släkting i fjärran." Ryskt ordspråk
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar