fredag 29 april 2011

En vänlig grönskas rika dräkt

Jaha, så går då april månad mot sitt slut och sommaren har tagit ett kliv närmare. Nu är det visserligen kallare väder på gång men varför inte....så länge vi inte får snö. Då får vi njuta lite längre av den fina skira grönskan och ta vara på den här vackra årstiden. Jag tycker att de flesta som man pratar med säger att våren går alldeles för fort, så då får vi passa på nu då.. att njuta. Jag besökte Falu lasarett igår och satt då och väntade i entrén. Lasarettet hade besök av sjukhuskyrkan som underhöll med sång och de sjöng bl.a "En vänlig grönskas rika dräkt har smyckat dal och ängar". Stämmer ganska bra in på nedanstående bild.

Vägen mellan Alvik och Grytnäs

Låg tulpan

Doronicum orientale - Vårkrage el. Gemsrot
 När det gäller plantorna som såddes tidigare i vår, så har de börjat växa till sig riktigt bra. Gurka tex.

 
dessa är av en sort som kan stå ute på skyddad plats, men mina får stå i växthuset hela sommaren
 och tomater 3 sorter, Tigrella, Busktomat "Red Alert" och Golden Sunrise


Mina tomatplantor planterar jag i stora hinkar och ställer utanför växthuset där det är soligt och ganska mycket skydd för blåst

Detta ska bli ampelpetunior - lavendelblå.
 Inspektionsrundorna i trädgården visar att alla rosor klarat sig "peppar,peppar" även om jag fått klippa ner dom som blev barkade av sorken i vintras. Clematisarna är lite sena - en del, så där går jag och hoppas men som sagt nu blir det lite kallare väder så nu kan man sitta inne och lösa korsord eller brodera.
Vi ses!



1 kommentar:

  1. Hej! Jag såg dina tulpaner igår, när jag gick förbi. De ser stark och fint ut!
    Ha det bra!

    SvaraRadera