torsdag 8 september 2022

Hösten är på väg

 


Kylan kommer så sakteliga och dagarna blir mer och mer höstlika. Jag har börjat så smått att ta in mina blommor som stått ute under sommaren. Jag har tagit sticklingar på en del men hoppas på att moderplantorna ska överleva också. 

Maken har tilläggsisolerat i taket på övervåningen eftersom han, förra vintern, sett fläckar där snön smält undan snabbare än på det övriga taket. Det är bäst att se över alla delar av huset nu om det skulle bli en kall vinter. Tack och lov så har vi mycket ved att elda med i både kamin och vedspis och det tillsammans med luftvärmepumpen kan nog hjälpa till art hålla elkostnaderna nere. Huset har annars bara eluppvärmning.


Ett hösttecken så gott som något är att många aktiviteter kommer igång. Skönt med lite fasta punkter i veckorna. Det är vattengympa på fredagar, medicinsk yoga på måndagar (ska börja snart), oppsittu varannan onsdag och ev. Syförening varannan måndag. Församlingsråd 1 gång per månad och kyrkvärd också 1 gång per månad. Jadå nog kan jag hålla mig sysselsatt alltid.

Jag vet inte om jag har alldeles fel men nog verkar det som om det blir väldigt lite rönnbär i år. Uppe vid kyrkogården står det några rönnar och de är helt tomma på bär. Ska bli spännande att se om det blir en vinter med mycket snö, eftersom det sägs att rönnarna inte kan bära två bördor på samma år.

  • "Om du tänker för länga på nästa steg, kommer du att få tillbringa livet på ett ben." Kinesiskt ordspråk.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar