torsdag 25 augusti 2022

Vardag

 

Kantareller är gott. Däremot är det inte gott om dom, i alla fall inte här. Lite för mycket vildsvin skulle jag tro. 

Däremot finns det obegränsat med kantareller i Borlängetrakten, så jag tog kontakt med en "gammal" leverantör och fick åka och hämta 2 kg - rensade och klara. Hans thailändska sambo hade tillsammans med sin mor plockat 22 kg dagen före. Jag skäms inte ett dugg. Det är lika gott med köpta kantareller som med egenplockade.

Det börjar på att gå mot hösten. Svala nätter men än så länge soliga och varma dagar. Även dimmiga mornar hör ju till hösten och i går morse var det riktigt dimmigt när jag åkte till Borlänge. Träffade min syster vid minneslunden vid Stora Tuna kyrka och sen åkte vi till Torsångs handelsträdgård och så fikade vi vid kanotstadion. 

Maken har haft storstädning av gammalt skrot som legat i uthusen och stått ute på åkern. Häromdagen var dom här och hämtade (från försäkringsbolaget) och det visade sig vara 2,5 ton. Just nu håller han på att städa i uthusen. Det blev ju en hel del tomma platser när allt skrot kom bort.


Ett toalettfönster på norrsidan av huset har vävts igen av spindlar. Tyvärr får jag väl göra dom besvikna. Jag har tänkt att ta bort det - när lusten pockar på.

Vår  Nisse gillar fåglar. Han gillar dom så mycket att han kan klättra upp och ta dom där dom bor. I detta aktuella fall så hade fåglarna redan flyttat ut.


 

  • "Att förstå sin ålder är att förstå dess glädje." Sir Winston Churchill 1874 - 1965. Brittisk premiärminister
Vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar