måndag 8 november 2021

Stämningsfullt

 Den 6 november på Alla Helgons dag fick jag hjälpa till i kyrkan att tända ljus vid den minneshögtid som hölls för de som avlidit under året som gått. Mycket musik och körsång inramade det hela så det var verkligen väldigt stämningsfullt.

Strax innan ceremonin började, kom prästen och bad att jag skulle inleda med en dikt. En dikt av Walter Eldh och jag vill gärna vidarebefordra den till Er.

Det brinner så många ljus i natt bland kyrkogårdarnas kors och stenar. Jag ser så många människor på knä i bön vid de avlidnas gravar.

Jag försjunker i tankar, ser mig själv vandra med hädangångna in genom minnenas grånade grind och tillbaka i tiden. Jag ser dem komma en efter en ur dunklet. Alla de vänner jag en gång mött, alla de nära och alla de kära.

Det brinner så många ljus i natt bland kyrkogårdarnas kors och stenar. Jag ser så många människor på knä i bön vid de avlidnas gravar. Himmelens stjärnor lysa löftesrikt, manar till frid i världen.

 Bildresultat för alla helgons dag

                                                        

  • "Var inte rädd, i sanden finns det spår." från psalm 256 av Ylva Eggehorn
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar