tisdag 27 juli 2021

Sensommar

 Fruntimmersveckan är slut och nu börjar regnet. Det är efterlängtat för nu är det torrt ute i markerna. De senaste dagarna har varit olidligt varma, det har nästan varit skönast inomhus.


 Trots värmen så har det blivit lite nytta gjort. Maken har renoverat hönsgården och jag har kokat lingonsylt på frusna lingon och bakat några hallonpajer att ta fram när man vill minnas sommaren. Vi åkte till Sollerön och köpte hallon och på vägen hem åkte vi ner till Siljans strand. Åh, vad det är vackert!


Nu har det som sagt vänt och idag är det +18 grader istället som igår - +32 grader. Skillnaden känns. Det är kofta på idag.

I går blev jag nästan lite rädd när jag tittade ut. Jag såg nåt svart och avlångt och tänkte direkt "Nej!!! nu har vi fått mördarsniglar. " gick fram och kollade och fick se detta "monster". Ställde en fråga på Facebook och fick reda på att det var en larv till en Snabelsvärmare. Har aldrig sett förut så detta var nåt nytt.

Larven

Bildresultat för snabelvärmare
Svärmaren

Firar 53 år som gifta idag - maken och jag. Jag vet inte om det känns nåt speciellt och jag vet inte om vi ska fira det, det känns i alla fall bra att vi är båda är friska. Det får man vara tacksam för.

  • Du gifter dig. Får du en bra fru blir du lycklig, och får du en dålig har du chansen att bli filosof. " Sokrates 470 f.Kr-399 f.Kr Grekisk filosof.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar