torsdag 11 mars 2021

Planera

 Idag jag jag bestämt mig för att ta en dag inomhus.  Det blåser kraftigt och det snöar. Vad ska man vara utomhus då för - om man inte är tvungen?


Där den stora tallen stod, vid infarten till vår gård, planterade jag mycket lökar av tulpan, narciss och annat i höstas. Den planteringen ska blandas upp med perenner och enstaka ett-åringar. Där börjar lökarna nu på att komma upp så smått och det blir dags att försöka skydda dem mot rådjur. Jag har köpt Blodmjöl som jag ska strö ut. Samtidigt som det skrämmer bort rådjuren så är det lite gödning också. Vi får hoppas det fungerar. Jag har också börjat titta på vilka fröer som jag har och hur/när de ska sås. Som någon poet skrev; det är vägen, inte målet som gör resan värd, eller nåt liknande. Att planera är en stor del av att ha trädgård, om sedan målet blir lika fint som man tror under resans gång, ja då är det härligt.


 Nu på söndag är det dags för mig att vara kyrkvärd igen - för 8 personer. En kort gudstjänst, men den känns viktig för det är så många som har längtat att få komma till kyrkan - många som inte kan se andakterna på datorn - 2 korta gudstjänster på 1/2 timme vardera. kl. 10 och 11.

I takt med att ljuset återkommer och livsandarna börjar på att återvända, så har jag planerat in en liten hemlig resa för mig och maken. Vart den ska gå - ja det berättar jag vid ett senare tillfälle.

  • "Det bästa med en resa upplever man där hemma, dels före dels efter." Sigmund Graff  1898 - 1979. Tysk skribent.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar