lördag 6 mars 2021

Mars

 

Bildresultat för koltrast bilder

Det varma vårvädret har övergått till kyliga vindar och minusgrader. Det kunde man ju nästan räkna ut eftersom den fortfarande är tidigt på våren men visst blir man lite smådeppig. Nåja, våren och värmen kommer, det har den ju gjort tidigare.

Vår katt Kurt/Nisse har blivit en riktig jägare: Både fåglar och möss lever farligt. Mössen är väl OK men när han kom med en Koltrast häromdagen då var det svårt att berömma honom. Jag vill höra Koltrastarna sjunga istället för att se dom som en kattleksak. Nisse har också börjat att utforska omgivningen runt Hansgården och det känns bra att han är kastrerad.

Vårtider är också vedtider. Maken har börjat att köra hem ved. När den har sågats, kluvits och staplats utomhus för att torka så ska den köras in i vedboden och sen till sist hjälpa till att värma huset. Januari och februari 2021 gick det åt ganska mycket el och mer hade det säkert blivit utan veden.

Jag har fått besked om att mitt blodsocker ligger lite högt så nu måste jag ta itu med motioneringen. Jag har varit jättedålig med det under vintern och har skyllt på allting. Nu är det bara att ta sig själv i kragen och börja så smått.

·         ”Även en tusenmilafärd börjar med ett steg.” Lao-tse  född och död någonstans runt 500-talet f.Kr. Daoismens grundare

 

Vi hörs!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar