söndag 15 mars 2020

Ett besök i Svärdsjö

Tiden går fort när man har roligt sägs det. Den går väldigt fort när man är pensionär också. Det har varit intensivt nu ett tag med en hel del åtaganden men det är ju kul också. Snön är nu i stort sett borta och Koltrasten syns ute på gården. Den har inte börjat sjunga ännu - men det kommer. Gäss och svanar flyger trumpetande över husen så visst börjar det kännas vår i luften.

Jag åkte till Svärdsjö igår - till min "fosterfamilj". Mellan Borlänge och Falun var det helt bart på åkrarna och jag hade inte blivit förskräckt om jag sett några Tofsvipor ute på åkrarna.

Som vanligt blir man trakterad med allsköns godsaker. Vid ankomsten blir det 1 kopp arabiskt kaffe med frukt, choklad- popcorn och arabiska biskvier . Efter en stund kom det in en stor Milkshake. Efter ett par timmar blev det arabiskt nybakat tunt bröd fyllt med världens godaste lammfärsfyllning, sallad och friterade kycklingbitar och stripes med majonäs. Till efterrätt blev det 1 kopp arabiskt kaffe. Ni förstår väl att jag är mätt när jag åker hem?

Familjen ska flytta. Ehab har blivit erbjuden jobb inom sin branch som är bland annat dekorationsmålning. Lägenhet är klart och flyttlasset går i slutet av maj. De flyttar till Karshamn, och har redan vänner där. Vänner som bodde i Siljansnäs samtidigt som dom 2015-2016.
Rittal

Mohammad
 Det blir tomt att inte kunna besöka dom men jag är glad att dom har framtidstro och tar egna initiativ. De är ju fortfarande unga och Baraa vill studera och det kan hon ju göra i stort sett var som helst.

Annars präglas tiden av Coronaviruset och jag ska inte tjata nåt mer om det. I mitt tycke är det för mycket skriverier och bidrar säkert  till att skärra upp folk mer än att lugna.

  • All sjukdom kommer av mat och dricka." Ludvig Holberg 1684 - 1754. Dansk-Norsk författare
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar