måndag 24 februari 2020

Dennis

Så har då stormen Dennis passerat. stora översvämningar och höga vattenflöden i västra Sverige men här begränsade det sig till nedfallna träd, nerblåsta takpannor och en del växthus som blåst sönder.
Vi klarade oss riktigt bra, inte ens strömavbrott.
Bildresultat för stormskadad skog
Våren kommer med stormsteg. I alla fall om man ska se till ljuset. Idag var det ljust ute redan före klockan 07 vilket är riktigt underbart. Promenaderna blir riktigt njutbara när solen skiner och man kan höra en viss vårlig antydan i fåglarnas (talgoxarnas) kvitter.
Bildresultat för talgoxeunge mat
Odlaren som finns gömd nånstans inom mig börjar vakna till liv och på söndag - 1 mars - är det dags att så tomatfröerna.
Nu kommer det att bli trångt på fönsterbrädor och tomma ytor inne i Hansgården. Jag törs ju inte ha mina sådder ute i blomrummet eftersom mössen gillar de späda plantorna, så de får vara inomhus.

Pelargonerna planterar jag om efter hand och det känns lika bra som alltid när det är gjort.

Har bestämt mig för att anlägga ytterligare ett blomland. Den här gången ska det inte grävas utan anläggas ovan jord i en sk. odlingslimpa. Håller därför på att spara ihop gammal jord, vissnade blommor, kompost och annat smått och gott. Jag intalar mig att det ska bli bra men det visar sig.

 Bildresultat för odlingslimpa

  • " Frukta inte när dina fiender kritiserar dig. Men se upp när de applåderar." okänd källa
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar