måndag 1 juli 2019

1 juli 2019

1 juli idag. Går tiden fort eller...….? 

Vårt fina uterum är nu invigt och klart. Lugna dagar är det underbart att sitta där men de blåsigaste dagarna, då sitter vi hellre på vår inbyggda veranda.
Det sista (tror vi) som nu är gjort är en takränna så vi kan ta hand om regnvatten. Vis av förra årets torka.

Förra året förklarade jag krig mot möss i växthuset och det ser ut som det blir lika i år också. Dom fräcka små rackarna äter upp mina gurkplantor. Nu har jag hängt upp dom i taket och hoppas på att de ska ge upp. Hängande trädgårdar var ju inne i Babylon (nuvarande Irak) ungefär 600 år före Kr. och man kan ju undra om även dom hade problem med möss.

I vintras fick vi en lättare vattenskada i vårt kök och vi  - läs maken - ska nu lägga in ett nytt golv eftersom det förra blev lite förstört.
Efter vår inköpsresa till IKEA så gjorde vi som vi brukar vid vackert väder - vi belönade oss själva med ett besök och en kopp kaffe i Bäsna trädgård.

Naturligtvis hittade jag en ros eller två om man ska vara sanningsenlig. En underbar gulaktig buskros. "Morden Sunrise" och en "gammal" goding "Louis Bugnet".
Morden Sunrise
Louis Bugnet
Dessa två är nu planterade och det är bara att vänta på fantastisk blomning.
Fantastisk blomning är det på mina övriga rosor.
Bildresultat för scharlachglut
Scharlachglut
Bildresultat för nevada ros
Nevada
Bildresultat för celeste ros
Celeste
Bildresultat för hansaland buskros
Hansaland
Om några dagar slår också  min Honungsros ut och den doftar fantastiskt. Jodå, det är riktigt kul just nu med en trädgård.
  • "Om jag visste att världen skulle gå under i morgon, skulle jag ändå plantera ett äppelträd". Martin Luther 1483 - 1546. Tysk präst och munk.
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar