måndag 27 maj 2024

Långt mellan gångerna

 Ja, det blir verkligen långt mellan gångerna som jag skriver här. Tiden räcker inte till att sitta ner. 😂

Glömska är nog en bättre ursäkt. Jag och maken har tagit rätt på det som är kvar av trädgården. Buskarna tog väldigt mycket stryk i vintras så de behövdes klippas och marken runt om stammarna måste rensas och fyllas på med jord och gödsel. Landen ska rensas och sås, men nu är det mesta gjort. 

Värmen är bedövande och det behövs att man tar paus med jämna mellanrum. Maken är hos sonen och bygger ett växthus av gamla fönster och det är lite tufft i värmen eftersom byggplatsen ligger mitt i solskenet.

Själv har jag - efter trädgårdsarbetet - pysslat lite. Jag har kokat 2 omgångar med granskottssirap

Granskott i sockerlag och granskott  med råsocker

 

Syrenblommor i sockerlag och färdig syrensirap

och två omgångar med syrensirap. Gott att ha till pannkakor och glass. Sedan har jag gjort en girlang med maskrosor och ytterligare en är på gång. Fint att dekorera med.

Girlang av maskrosblommor

Nu får ni alla ha det så bra, gå ut och lyssna på koltrasten, plocka liljekonvaljer och bara njut. Våran dotter har haft finbesök på åkrarna där hon bor; En Rördrom, inte så vanlig och med ett väldigt konstigt läte   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar