tisdag 27 december 2022

Mellandagar

 Jag skrev i min förra blogg att vädret var ombytligt. Jag kan säga precis detsamma idag. Julaftonen kom med minus 17 grader och natten till juldagen likaså men därefter började temperaturen stiga och fram på juldagskvällen var det återigen varmgrader och regn och väglaget kan bara beskrivas med ett ord - nämligen; Isgata

Stall Molke -

På Annandagens eftermiddag var jag insatt som kyrkvärd i en nyuppförd julmässa i folkton. Vår tidigare kantor Margareta Störling, hade arrangerat - och även skrivit ett par stycken - av fantastiskt fin musik. Det var stycken från Dalarna som framfördes av kyrkokören och musiker på blockflöjt, cello, fiol och orgel. Mellan de olika musikstyckena, läste jag och Nathan (den andra kyrkvärden) små korta stycken från hela jultiden. Efter en kort betraktelse inbjöds sedan till nattvard. Det var en annorlunda men otroligt vacker mässa. All heder till de som framförde den.

 Siljansnäs kyrkokör | Facebook

Idag är det vardag igen och man får börja äta upp resterna från julmaten. Nyårsaftonen som kommer blir nog som en vanlig helg. I alla fall för oss gamlingar. Vi tar oss nog en snaps till maten och tar allt som det kommer. Jag kan förresten tipsa på en nytillverkad snaps från Oppigårds bryggeri i Hedemora. Den heter "Uti vår hage" och tillägnas Hugo Alfvén. Väldigt mild och fin.

Oppigårds Uti vår hage - Oppigårds

  • "Ett ärligt nej är bättre än ett falskt ja"
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar