söndag 9 oktober 2022

Höstjobb

 Vi har haft markfrost ett par nätter. Inte så farligt men tillräckligt att känna vart vi är på väg. Det gör egentligen inte så mycket så länge dagarna är soliga med klar luft. Då känns det underbart. Regntunga, blöta höstdagar kan vi vara utan.

Har tagit reda på de ettåriga blommorna samt grävt upp jordärtskockorna. Nu ligger de inbäddade i sand i den nybyggda "stukan". Få se om det fungerar. Idag ska jag sätta vitlök samt peta ner lite skockor så jag får en skörd nästa år också. Den sista sändningen vitlök ska jag hämta ut på posten tillsammans med lite vårblommande lökar.

 

 Maken hjälpte mig att gräva upp ett igenväxt land så nu finns det plats för lökar och drömmar igen. (tills det växer igen). Ska försöka att hålla efter, få se om jag kan hålla det löftet.

 

Så där ja, nu är de nya lökarna planterade liksom vitlök och jordärtskockor så nu är det "bara" lite annat fix innan snön kan få komma. 

Bildresultat för lökar robin hood       

Stjärnnarciss Narcissus Apricot Whirl 5st

Så här fint kan det bli i vår om allt går vägen. En blomma som jag tycker väldigt mycket om är Ranunkel så nu har jag köpt några lökar och har planterat dom efter konstens alla regler och har jag tur så kanske jag kan plocka mina egna ranunklar i februari. Dom måste naturligtvis sättas i kruka inomhus.

Såna här är det jag hoppas på

RanunkelVIT ITALIENSK RANUNKEL - Floristdesign

 

  • "Konversation är konsten att tala utan att tänka". Viktor de Kowa 1904 - 1973. Tysk regissör och skådespelare
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar