onsdag 16 oktober 2019

Älgjakt

Årets älgjakt hat inletts. Vädret är lite typiskt älgjaktsväder. Grådisigt med överhängande risk för regn. Riktigt ruggigt med andra ord.

Maken är inte med och jagar och han är så glad för det. Nu är han hemma och tar reda på ved samtidigt som han kan höra om det skjuts i skogen.
Själv ska jag åka på syföreningsträff om en stund och sen ska jag göra en moussaka. Har tagit fram ett paket älgfärs (från makens kusin) som jag använder istället för lammfärs.
Bildresultat för moussaka
Det ligger ett jobb över "oss", eller maken och hans syskon. Vi måste rensa deras barndomshem i Tibble. Farfar lever ju än men kommer aldrig att kunna flytta hem igen så därför ska det ju börjas att plocka och rensas ut. Det kommer att ta tid men som sagt, man måste börja någonstans.
Bildresultat för städa
Har beställt vinterdäck. Det följde inte med några till min bil men det är ju en nödvändighet här uppe så den här veckan ska jag hämta dom. Vi är ju välsignade med att ha en riktigt bra bilverkstad "på Näs". De fixar det mesta och till skapliga priser. Inte dumt alls.
I övrigt följer jag situationen i Syrien  och våndas med "min" familj, där Baroa´a har sin mamma och pappa kvar. Visserligen inte i det område där de bombar just nu, men man vet ju inte hur/om det hela escalerar.

  • Ur Bondepraktikan angående oktober månad: "Om löwen icke wilja gerna falla af trän, då blifwer det en kall Winter. I denna månad skall man bruka allehanda läkedom, sådana som rensa lifwet, också är getmjölk god, ät foglakött, wilddjurskött, sedesåt, kardemumma, galliga och dricka must, du må wäl låta dig åderslå och bruka hela örter, akta dig för den 6 dagen att låta blod. Kommer thordön i denna månad, det tecknar hårdt år och stor storm. Solen löper i Skorpionen, då är gott att purgera sig och det som begynnes, warar icke länge." 

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar